Posts

Posts uit maart, 2016 weergeven

Peanuts Curry, easy als een paasprikaatje, met zoete aardappel chippies en tomaatmaïssalade

Afbeelding
Hoi! Even tussen de hapjes door wil ik kwijt dat ik ook nog wel eens gewoon even snel een maaltijdje in elkaar flans van de dingen die we nog in keukenkastjes kunnen terugvinden op bijvoorbeeld zo'n eerste paasdag waarop we erachter komen dat alle winkels natuurlijk gesloten zijn en we geen uitgebreide paasboodschappen hebben gedaan omdat we daar nu eenmaal niet zo heel erg mee bezig zijn geweest in de aanloop naar dit voor 'plantaardige' peoples beetje dubieuze feest van tegelijkertijd zoveel mogelijk eieren consumeren en dwepen met fluffy kuikentjes zonder benul van de tragiek die achter dat hele verhaal schuilgaat. Haha sorry, een licht cynisme brak even door alle liefdevolle barrières heen, ik zal erop letten. Hier volgt gewoon het recept voor een plantaardig praktisch paasmaaltje voor als je alleen de volgende bestanddelen in je huis kunt terugvinden: - 1 zoete aardappel met de kaasschaaf in dunne plakjes geschaafd - 1 ui in snippers - 1 teen knoflook in snipper

Kaaspakketjes, peterseliepestoflapjes, pestopakjes of klaterkaaskussentjes, in ieder geval geen minipizzaatjes, wel lekker

Afbeelding
Hoi! Terugkomend op mijn vorige blog moet mij nog een hapje van het hart. Ik nam laatst allerhande hapjes mee naar een bruiloftsfeest. Niet ongevraagd hoor, de bruid vroeg mij erom en de gom was het er geloof ik ook wel mee eens.Wel wetende wat ze krijgen als ze hapjes bij mij bestellen maakte ik wat ongevraagd veganistische 'kaas'pakketjes . Je zou ze ook "minipizza aardappel rozemarijn zongedroogde tomaat" kunnen noemen, zie foto. Een naam is een naam maar deze naam schept misschien wat verwarring, er komt geen rozemarijn, aardappel of pizzadeeg bij het hapje kijken. De benodigdheden voor een hele bunch peterseliepestoflapjes zijn: - de blaadjes van 1 plant peterselie - 1/3 pot zongedroogde tomaatjes - 3 dikke eetlepels amandelmeel - 3 dikke eetlepels edelgistvlokken - 3 dikke eetlepels kokosolie - 1 pakje plantaardig bladerdeeg uit de diepvries - nootmuskaat - knoflookpoeder - zout - peper De oven verwarmt voor naar 200 graden. De bladerdeegblaad

Vispret zonder vis, extra pret voor mens en vis

Afbeelding
Hoi! Ik verzorg wat hapjes. Ik denk erover om een clown in te huren voor ze, wellicht een ballenbak en een klimrek, zeker een klimrek! Ik zie ze al gaan op dat rek, de hartvormige minipizzaatjes, fopkipbundeltjes en sandwiches vispret. Ja die visspread, daar wil ik het hier over hebben. Vispret, benodigdheden: - 1 blok van 250 gram tofu - 1 vel nori - 2 eetlepels appelmoes - 2 theelepels mierikswortel - gedroogde dille - (rook)zout - 3 eetlepels geurloze kokosolie - kappertjes Ik wring een blok tofu uit, dat kan makkelijk, ik weet al dat de staafmixer erbij zal komen kijken dus waarom al die moeite doen van tofu op een theedoek of op keukenpapier, onder een theedoek of onder keukenpapier met iets zwaars erbovenop zodat je dan een gaaf uitgelekt blok overhoudt. Nee hoeft niet, gewoon uitknijpen die hap en dan hop in een goeie blenderbeker of schaal. Daarbij gaan dan het norivel, in kleine stukjes geknipt, 2 eetlepels appelmoes, 2 theelepels mierikswortel, flink wat gedroogde

Veel en gezond. Gegratineerde witlof, lauwwarme witlofsalade, tuinbonenbimischotel en insalata caprese

Afbeelding
Hoi! Ik kan best heel veel eten dus voor mijn man en mij kook ik vandaag met veel groenten en wat bonen en pinda's om onze magen  wat extra te vullen. Heel gezond dus eigenlijk, maar toch veel, maar toch gezond, en veel, gezond, veel, oh en lekker! - 4 stronken witlof - 200 gram bimi (babybroccoli) - 3 trostomaten - 1 avocado - 1 pot kleine tuinbonen (360 gram) - 2 uien - 2 knoflooktenen - 2 stukjes verse peper - 1 handje verse basilicumblaadjes - 1 flinke hand vol pinda's, ik verwerk alleen de pinda's in het gerecht, de hand blijft hand - 1 eetlepel amandelmeel - 1 eetlepel edelgistvlokken - citroensap - dadelsiroop - olijfolie - knoflookpoeder - nootmuskaatpoeder - kurkuma - zout De oven werkt naar een gezond temperatuurtje van 180 graden toe. Gezond, maar wel veel graden, vergeleken bij 1 graad bijvoorbeeld. Maar toch gezond want in 180 graden overleven bacteriën niet echt geloof ik. Gezond en relatief veel dus, die 180 graden. En lekker ook, vol

Pittige tomatensoep met kikkererwten en brood met hummus

Afbeelding
Hoi! Och arme ik, geheel alleen, koken voor mezelf, een solo kook- en eetavontuur zonder de  gebruikelijke oh's en ah's van een mede-eter, oi moi, wee mij, ach en gut! Genoeg gezwelgd, allee hop, wie zichzelf niet kan verrassen en verwennen, kan dat ook een ander niet! Ik voel me gelijk al gezegend met de volgende soeperdesoep ingrediënten op mijn aanrecht: - 6 tomaten - 1 ui - 2 kleine gedroogde chilipepertjes - 1 teen knoflook - 1 takje verse rozemarijn - 1 blokje plantaardige bouillon - olijfolie Zeker zo erkentelijk ben ik voor: - 1 pot kikkererwten a 350 gram - 2 eetlepels sesamzaadjes - gemalen komijnzaad - gemalen kruidnagel - kaneel - kurkuma - knoflookpoeder - laos - (rook)zout - olijfolie - citroensap - 2 eetlepels pindakaas Laat de healing sessie beginnen. Ik hak ui, knoflook, peper en tomaat in stukken. Altijd van je af snijden bij dit soort sessies hè, anders werkt het averechts. Ik ris de blaadjes rozemarijn van hun takje, zet de met wa

Paddosoufflé met knapperlinzen en lauwwarme groene salade met sinaasappeldressing

Afbeelding
Hoi! Ik begin dit verhaaltje eens vanuit bad. Nou zit ik in de kleermakerszit, negentig graden linksom gedraaid van hoe ik normaalgesproken op mijn rug in bad zou liggen. Zo kan ik mijn telefoon met mijn onderarmen op de badrand boven de badkamervloer houden terwijl ik blog. Dit verkleint de kans dat mijn foon in 't water valt. Zie je het voor je ja? Duim maar voor me. Eerder vandaag zat ik in bad met de volgende producten, oh nee wacht, ik was in de keuken, nú zit ik in bad, ik haal dingen door elkaar, maar goed: Voor de paddosoufflé: - 200 gram paddestoelen - 1 ui in snippers - 50 gram walnoten - een stukje verse pittige peper - 1 teen knoflook - paar blaadjes verse rozemarijn - 2 eetlepels edelgistvlokken - 1/2 theelepel baking soda - 1 eetlepel lijnzaad - 1 snuf nootmuskaat - 1 theelepel rookzout (of gewoon zout) - geurloze kokosolie Voor de op hoog vuur gegrilde linzen: - 1 pot linzen (360 gram) - 1 stukje verse pittige peper in hele kleine flintertjes

Kookoverleg. Agendapunten in de mix. Eivrije omelet met een rijstnoedelgroenteroerbaksel en salade.

Afbeelding
Hoi! Mijn omeletmix heeft eivrij en ik ook dus dat wordt bakken geblazen. Waarmee? Met ingrediënten! Voor wie? Voor mijn echtgenoot en mij! Joechei! - 80 gram eivrije omeletmix - 400 gram Thaise roerbakmix (een zak voorgesneden groentes uit de supermarkt) - 1 handje vol cashewnoten (ik gebruikte mijn eigen hand maar stopte die niet helemaal vol) - 125 gram rijstnoedels - 1/3 komkommer - 1 rode paprika - 1 tomaat - 2 centimeter verse gele peper - sesamzaadjes - cayennepeper - knoflookpoeder - vadouvan - laos - kurkuma - sojasaus - rijstazijn - citroensap - zonnebloemolie Wij vinden dit een te gortig aantal agendapunten dus we brengen het terug naar zeven stuks. Eivrij of niet, overleggen kan tegenwoordig altijd en overal, zeker met dat skype for business en zo. - 1. de groentes - 2. de omelet - 3. de salade - 4. naar aanleiding van deze notulen - 5. de groentes met de noedels - 6. WVTTK - 7. de rondvraag 1. De groentes: Over dit onderwerp wordt het

Spaghetti met rode saus en gebakken kikkererwtenprei. Een interview.

Afbeelding
Hoi! Een interview met twee vrolijke vakantiekoks in een huisje in een bos! - Voor hoeveel personen koken jullie? - Voor zes personen, specifieker koken we voor vier volwassenen en twee kinderen. Nog specifieker koken we voor vier volwassenen van in de dertig en voor twee meisjes: één van drie en één van zes. Voor zes personen zouden we heel algemeen koken maar in dit geval kiezen we er voor om heel specifiek te koken. De leeftijden van de volwassenen zijn dan ook 36, nog net 36, nog net 37 en nog net 39. Welke ingrediënten gebruiken jullie? - 1 prei - 2,5 teen knoflook - 1 ui - 1 groene paprika - 1 courgette - 4 grote kastanjechampignons - 3 tomaten - 1 half pakje passata - 1 blik kikkererwten - komijn - cayennepeper - kruidnagel - nootmuskaat - knoflookpoeder - 1 stukje verse peper - zout - 1 theelepel bospaddenstoelenbouillon - olijfolie - wat olie uit een potje zongedroogde tomaatjes - 1 pak spaghetti - een restje van een pak macaroni maar dat bleek niet