Komkommertijd. Zoete aardappel-spaghetti met vegan gehakt.


Hoi! Het is al best lang blote benen weer. Met zulk weer speel ik buiten. Als ik buiten speel sta ik ultrakort tot niet in de keuken. Ik gooi wat smaakmakers en voorgesneden groentes in een pan, kook er wat koolhydraten bij, voeg wat peulvruchten en nootachtigen toe en loop met mijn dinertje de tuin in om te genieten van alweer een zonnige avond. Ik denk er niet aan om achter mijn laptopje te gaan zitten tikken wat ik nu weer in die pannen heb uitgespookt.

Wie schetst mijn verbazing dat ik nu hier wel zit te typen dan? Nee, niemand? Welnu, dan doe ik het zelf: mijn verbazing is van walvisachtige grootte. Mijn man heeft zojuist gekookt en ik heb geen foto's gemaakt en hem geen interview afgenomen. Waar moet ik dan over schrijven?

Er slingeren door mijn huis en tassen een stuk of wat notitieboekjes. In één van die boekjes vind ik het recept terug van zoete aardappel-spaghetti met plantaardig gehakt. Zijn daar nog beelden van? Even kijken in mijn telefoon. Ja hoor. Er zijn beelden. En er zijn ingrediënten:

- 400 gram zoete aardappel-spaghetti (ik kocht de slierten kant en klaar, je kunt ze natuurlijk ook zelf maken, respect hoor, gemak dient de mens maar zelfgemaakt smaakt lekkerder).
- 1 gesnipperde ui
- 1 teen knoflook in kleine stukjes
- 1 cm of naar smaak verse peper in stukjes
- kurkumapoeder
- gemalen komijn
- gemalen laos
- kaneelpoeder
- 175 gram vegan gehakt
- 1 handje rozijnen
- 400 gram bonen naar wens, ik geloof dat ik kidneybonen had aan de foto's te zien
- olijfolie om in te bakken
- plantaardige margarine
- zwarte peper en zout

Er is zelfs een bereidingswijze:

1. Bak de zoete aardappel-spaghetti aan in twee eetlepels olijfolie in een wok of hapjespan. Breng de hitte terug naar een matig vuurtje (wat een slecht relatieadvies hè, gelukkig is dit een recept), blijf af en toe roeren in de pan en voeg eventueel nog wat extra olijfolie en/of een klontje margarine toe. Blijf omscheppen en de slierten in de gaten houden zodat ze niet aankoeken.


2. Verhit in een andere bakwaardige pan twee eetlepels olijfolie en fruit daar ui, knoflook, peper, flinke snuffen kurkuma, komijn, laos en een klein snufje kaneel.

3. Strooi het vegan gehakt bij de specerijen en bak alles al roerende zo'n vijf minuten lang op hoog vuur. Zet het vuur lager.

4. Vergeet niet om de bakkende spaghetti af en toe om te scheppen.

5. Doe de uitgelekte bonen en een handjevol rozijnen bij het vegan gehakt en laat ze op een zacht vuur opwarmen. Strooi er nog wat peper en zout overheen.


6. Haal de pannen van het vuur, roer de bonenmix door de spaghetti. Klaar hoor.

Ik combineerde dit gerecht met een saladetje van wortel, mais en rode ui. Je ziet het verschil tussen hoofd- en bijgerecht bijna niet hè? Een culinair gevalletje van ton-sur-ton, en forme-sur-forme. De julliennepeentjes verschillen voor het oog nauwelijks van de zoete aardappel-spaghetti. Misschien zijn ze wel enen en dezelfden, heb je ze ooit samen gezien? Oh wacht, ja dus:


Die komkommer hou je nog van me tegoed trouwens.

Doei!



Reacties